Hvornår får Norwegian-aktien luft under vingerne og stiger til vejrs?
17. februar 2022

Hvornår får Norwegian-aktien luft under vingerne og stiger til vejrs?

TradeDesk

Nærmest lige siden børsnoteringen for 13 år siden har Norwegian-aktien haft det svært. En hvis bunden er nået, går den norske flyaktie muligvis en spændende fremtid i møde.


Det norske lavprisflyselskab Norwegian har blødt under coronakrisen. Inden for det seneste år er aktien faldet med hele 61 procent:


Og kigger vi på afkastet siden 1. januar 2020, så er aktien faldet med vanvittige 99,4 procent:



I maj 2021 var selskabet igennem endnu en restrukturering for at undgå at gå konkurs. Det indebar blandt andet endnu en aktieemission, der gjorde de eksisterende aktier endnu mindre værd, så for de investorer, der har været med i Norwegian-aktien fra før corona, kan de investerede penge så godt som betragtes som helt og aldeles tabt.

Men skal det så afholde dig fra at investere i det norske flyselskab og købe nogle Norwegian-aktier?

Det er et godt spørgsmål, for selvom aktiekursen er blevet banket langt ned, kan det muligvis begynde at lysne for Norwegian.

Så måske sidder du nu og stiller dig selv spørgsmål som: ”Er Norwegian et godt køb?”, “har Norwegian-aktien ramt bunden?” og “er Norwegian en god langsigtet investering?”, og de spørgsmål vil vi gerne forsøge at besvare her, hvor vi undersøger, om der er potentiale for fremtidige aktiegevinster, hvis man satser sine penge på Norwegian.


Hvad laver Norwegian?

Norwegian er et norsk lavprisflyselskab, som flyver til flere destinationer fra og i Norden til resten Europa. Selskabet er det største lavprisflyselskab i Danmark. Norwegian er altså i sektoren “industri”.

Se flere aktier indenfor industrisektoren her  

Norwegians historie begyndte for næsten tre årtier siden. Selskabet blev grundlagt i 1993, men begyndte først at flyve som lavprisselskab med fly af typen Boeing 737 i 2002.

Flyselskabets kerneforretning er bygget op om at kunne tilbyde rimelige priser til alle og “at tillade rejsende at flyve på en smartere måde ved at tilbyde valgfrihed, så man kun betaler for det, man har brug for”, som selskabet skriver på sin hjemmeside. Her kan man desuden læse, at Norwegians offentligt erklærede mål er at være det foretrukne flyselskab i udvalgte markeder, samt skabe lønsomhed og udbytte for selskabets aktionærer. 


Sådan har Norwegian-aktien klaret sig historisk set

Uanset om vi går to eller fem år tilbage, eller om vi vælger at gå helt tilbage til børsnoteringen i december 2013, så er billedet det samme: Norwegian-aktien har klaret det fantastisk dårligt og er faldet med næsten 100 procent...



Coronakrisen har, som tidligere nævnt i denne artikel, været særdeles hård ved “rejse-aktier” som eksempelvis Norwegian. Når verden lukker ned på grund af en verdensomspændende pandemi, så er det hårdt at være et flyselskab, der lever af at flyve mennesker på kryds og tværs af alverdens lande.


Betaler Norwegian udbytte?

Nej, Norwegian betaler ikke udbytte. 

Dermed er Norwegian altså ikke en god udbytteaktie, men hvis du er på udkig efter en god udbytteaktie, vil vi gerne henvise til vores top10-liste over de bedste udbytteaktier i Danmark. Denne liste tager udgangspunkt i, hvilke virksomheder der procentvis betalte mest i udbytte senest.  


Hvorfor skal jeg købe aktier i Norwegian?

I kølvandet på restrukturering i 2021 sagde Norwegians administrerende direktør, Geir Karlsen, at flyselskabet "aldrig været så konkurrencedygtigt, som det er i dag".

Det lyder jo i sig selv ganske positivt, og der findes bestemt også nogle ganske positive pointer vedrørende Norwegian-aktien.

For eksempel skrev flere medier i maj 2021, at Norwegian i forbindelse med redningsmissionen er sluppet fri af gæld for 65 mia. norske kroner. Dermed skulle flyselskabet være er klar til kamp om kunderne i Norge og Norden efter flere år på randen af konkurs.

Desuden er omkostningerne blevet nedbragt markant, og det har resulteret i en væsentlig mere konkurrencedygtig platform til at forsøge at tjene penge. Dermed kan ledelsen i Norwegian i 2022 tænke kommercielt i stedet for hele tiden at koncentrere sig om ikke at gå konkurs.


Potentialet ligger altså i en lav børsværdi og stor mulig upside efter rekonstruktionen med fordel af videreførelse af de bedste ruter og markant lavere og mere fleksible omkostninger end førhen. 

Desuden står vi muligvis og forhåbentlig overfor afslutningen på coronavirussens nedlukninger og den deraf voksende rejselyst. Det kan give et boost til Norwegian-aktien, og hvis først snebolden får fart, så kan der være en idé i at hoppe på.


På den korte bane går det den rette vej fra Norwegian. 

For eksempel viste Norwegians trafiktal fra december 2021, at 931.917 passagerer havde fløjet med selskabet.

Det er mere end en syvdobling i forhold til december 2020, men denne markante stigning skal naturligvis ses i lyset af, at der i december 2020 var flere og strammere restriktioner, end der har været i december 2021, ligesom at vaccineindsatsen knap var kommet i gang i december 2020, mens den har været meget fremskreden i december 2021.

Alligevel er det et positivt tegn, at passagerne ikke helt har vendt ryggen til Norwegian. Og et andet positivt tegn er, at flyselskabet i oktober 2021 havde indgået nye aftaler om at lease 13 Boeing 737 fly, der ifølge Norwegians hjemmeside gør Norwegian-flåden til “en af de yngste og mest brændstofeffektive flåder i verden.”

Denne nyhed kom frem i forbindelse med delårsrapporten for tredje kvartal. I den dertilhørende pressemeddelelse udtalte topchef Geir Karlsen desuden følgende:

"Resultaterne for tredje kvartal viser tydeligt, at handlinger truffet på tværs af organisationen for at sikre fremtiden for Norwegian ved at sænke gæld og forpligtelser og fokus på omkostningseffektivitet, er lykkedes. Vi er nu i en stærk finansiel position (…)."

Det er alt andet lige positive meldinger, selvom man naturligvis altid skal tage en topchefs rosende vendinger af eget selskab med et gran salt.


Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg overvejer at købe aktier i Norwegian?

Det er naturligvis vigtigt at være opmærksom på Norwegians historik med dårlig økonomi og aktieemissioner. For eksempel meddelte det norske lavprisluftfartsselskab så sent som i september 2021 et ønske om at sælge op til 95 mio. eksisterende aktier - svarende til 11,84 pct. af aktiekapitalen.

Et andet vigtigt opmærksomhedspunkt er Norwegians nuværende og fremtidige rutenet, der af økonomiske eksperter karakteriseres som “for lille”. Tidligere har hele verden været Norwegians legeplads, men det er nu blevet indskrænket til at blive Norden.

Et tredje vigtigt opmærksomhedspunkt er konkurrencesituationen. Den forbliver hård, og spørgsmålet er, om Norwegian fortsat har størrelsen og musklerne til at kunne konkurrere for alvor.

Et – muligvis – overset konkurrenceparameter behøver ikke at komme fra Norwegians konkurrerende flyselskaber, men fra alternative områder. Årsagen til dette er, at en analyse fra Harvard Business Review viser, at videomøder og digitale løsninger vil vinde indpas, jo længere tid der går med corona-nedlukninger, og samtidig står erhvervslivet til at spare på bundlinjen, når der ikke skal flyves medarbejdere rundt. Det er naturligvis skidt nyt for Norwegian og andre flyselskaber.


Ønsker du at vide mere om en af Norwegians største konkurrenter, så kan du læse en kort beskrivelse her https://tradedesk.dk/blog/er-sas-en-god-investering-i-2022


Et fjerde og sidste opmærksomhedspunkt handler om “flyskam”. For i fremtiden forventer man, at “flyskammen” vil vokse i fremtiden i takt med, at den omspændende klima- og miljødebat tager til. Det vil uanset hvad ramme især flyselskaber, der står som en af de store CO2-udledere.



Her kan du købe aktier i Norwegian

Norwegian gik på børsen i Norge i december 2003. Her er tickerkoden NAS, men aktien er også noteret som OTC (“over the counter”) i USA under tickerkode NWARF. En vigtig pointe er dog, at volumen - altså antallet af handler – er meget lav for Norwegian-aktien på den amerikanske børs i forhold til på den norske børs. 

Derfor anbefales det at handle aktien på den norske børs.

Se hele listen over aktier på den norske børs her: https://tradedesk.dk/exchange/OL 

Norwegians ISIN-kode er NO0010196140.

Med ovenstående på plads kan vi nu kigge nærmere på, hvor du kan købe (og sælge) aktier i Norwegian.

De to oplagte muligheder er enten via din bank, som dog kræver et gebyr for at fortage handlen for dig, eller du kan vælge selv at handle aktien igennem investeringsplatforme som Saxo Bank, Nordnet, eToro eller en helt fjerde.


Sådan køber du aktier i Norwegian

Opret en investeringskonto via din bank eller en investeringsplatform.

Lav en indbetaling (så du har midler at investere for).

Søg efter Norwegian, Norwegian Air Shuttle, NAS (tickerkode på den norske børs) eller NWARF (tickerkode på den amerikanske børs).

Klik på Køb, Handl eller lignende.

Angiv ønsket handelsbeløb eller ønskede antal aktier.

Afslut din ordre (om lidt er Norwegian officielt en del af din portefølje).


Nyheder om Norwegian

Vælger du at investere i Norwegian, så kan du med fordel følge med i, hvordan det går virksomheden fremadrettet.

Norwegians finanskalender for 2022 ser således ud:

  • Den 18. februar: Delårsrapport for fjerde kvartal 2021
  • Den 28. april: Årsrapport for 2021
  • Den 13. maj: Delårsrapport for første kvartal 2022
  • Den 25. maj: Ordinær generalforsamling
  • Den 25. august: Delårsrapport for andet kvartal 2022
  • Den 26. oktober: Delårsrapport for tredje kvartal 2022


På Norwegians corporate-hjemmeside opdaterer selskabet desuden løbende med nyheder og pressemeddelelser.

Derudover kan du med fordel følge med i selskabets udvikling via medier som Børsen, Finans.dk og Euroinvestor.

Et godt tip er desuden at oprette Google Alerts, hvor du kan bede om at blive underrettet via mail, når der bliver udgivet nyheder, der direkte eller indirekte handler om Norwegian. 


Du kan selvfølgelig også altid vælge at følge med her på TradeDesk.

Prøv gratis

Vi giver dig 14 dages gratis prøveperiode på alle vores abonnementer. Der er ingen binding.