Er det et godt tidspunkt at købe aktier i DSV?




DSV har været en forrygende investering de seneste mange
år.



Specielt 2020 og 2021 – i hvert fald indtil september ‘21 – var rigtige
gode for DSV-aktien, der dog nu har ramt en nedadgående tendens, som er svær at
se afslutningen på.


Sådan har DSV-aktiens kurs set ud for de seneste 12
måneder:



Udviklingen i aktiekursen siden toppen den 23. september
2021 må nok betegnes som bekymrende, hvis man sidder med DSV-aktier i sin
portefølje.

Kursen har nemlig befundet sig i en nedadgående trend, der
er kendetegnet ved lavere bunde og lavere toppe:



Derfor kan det jo være, at du nu sidder og stiller dig selv spørgsmål som ”har DSV nået bunden?”, “er det et godt tidspunkt at købe DSV” eller “er DSV en god langsigtet investering?”, og de spørgsmål vil vi gerne forsøge at besvare her, hvor vi undersøger, om der er potentiale for fremtidige aktiegevinster, hvis man satser sine penge på DSV.


Hvad laver
DSV?

DSV er en verdensomspændende dansk transport- og logistikvirksomhed. Faktisk er DSV blandt de allerstørste transportudbydere i verden.

DSV (eller formelt DSV A/S) er en danskejet transport- og logistikvirksomhed, der hører til blandt verdens største transportudbydere – kun overgået af Deutsche Post DHL Group, Kuehne + Nagel m.fl. 


Du kan se DSVs egen virksomhedspræsentation her:

DSV blev stiftet tilbage i 1976 af ni selvstændige vognmænd. De slog sig sammen i ét selskab og skabte ”De sammensluttede vognmænd”, som DSV står for. Siden børsnoteringen i 1987 er DSV vokset og vækstet meget, hvilket ikke mindst skyldes en lang række løbende opkøb af andre transportvirksomheder, blandt andre Samson Transport Co. A/S i 1997, DFDS Dan Transport A/S i 2000 og en masse andre.


Siden virksomheden blev stiftet tilbage i 1976, for over 45 år siden, har DSV varetaget supply chain-løsninger for adskillige tusinde virksomheder rundt omkring i verden.


DSV opererer i dag i over 90 lande i hele verden, men trods den verdensomspændende succes har DSV fortsat hovedkontor i Danmark – nærmere betegnet i Hedehusene på Nordøstsjælland. Dette store hovedkontor, der bl.a. rummer konference- og undervisningscenter, fitnessområde og meget mere, stod klar i 2014. 


Udvalgte facts om DSV:

Virksomheden råder over omkring 1.500 kontorer og logistikfaciliteter på verdensplan

DSV beskæftiger over 75.000 mennesker

DSV’s formål er; at holde forsyningskæderne i gang i en verden i forandring

Deres vision er at skabe bæredygtig vækst (for samfund, medarbejdere, kunder og aktionærer)

Deres mission er at skabe effektive arbejdsgange

DSV er stiftet af Leif Tullberg og ni uafhængige lastbilfirmaer 


DSV’s forretningsområder:

Luftfragt

Søfragt

Vejtransport

Banetransport

Projekttransport

Logistik


I 2001 opdelte DSV deres aktiviteter i fire forskellige divisioner: DSV Road, DSV Logistik, DSV Air & Sea og DSV Miljø, men siden 2004 har der været tre divisioner i selskabet: DSV Road, DSV Air & Sea og DSV Solutions.


I 2019 lavede DSV endnu et opkøb – denne gang af selskabet Panalpina, hvilket DSV fik tilføjet i sit navn, så selskabet kom til at hedde DSV Panalpina. I mellemtiden er selskabet dog gået tilbage til blot at hedde DSV.


Sådan har DSV-aktien klaret sig historisk set

DSV blev børsnoteret i 1987 (link til ordbog: børssnotering) på Københavns Fondsbørs, og hvis du fx havde købt aktier i selskabet den 1. december 1999, ville du i dag kunne glæde dig over et samlet afkast på lidt over 8.000 procent… Den langsigtede
aktionær, der har været med siden
tidernes morgen, har derfor kunne opnå
et rigtig højt afkast. 



Også på den lidt kortere bane har det set godt ud for DSV-aktien, for i løbet af de seneste fem år har DSV-aktien stort set kun kendt én vej: Opad:


Det har især set godt ud for DSV-aktien siden corona-bunden
den 19. marts 2020.

Til og med toppen i slutningen af september 2021 nåede
aktien at stige med imponerende 268 procent:




Betaler DSV udbytte?

Ja, DSV er en udbytteaktie (link til ordbog: udbytte)

DSV har som mål at udbetale 10-15 procent af overskuddet til aktionærerne i udbytte.

Udbytteudbetalingen på 5,5 kroner svarer til en payout-ratio på 11,7 procent af overskuddet for 2021.

Herunder ses en tabel for Ørsteds seneste fire års udbyttebetalinger:

Desuden skal det tilføjes, at DSV i 2022 udbetaler 5,5 kr. i udbytte pr. aktie.


Dette udbytte udbetales den 22. marts med X-dag den 18. marts.


Udbyttedato            X-dag            Udbytte/aktie

  • 18.3.2021 16.3.2021 4 DKK
  • 19.3.2020 17.3.2020 2,5 DKK
  • 20.3.2019 18.3.2019 2,25 DKK
  • 13.3.2018 9.3.2018         2 DKK

Læg især mærke til den stigende udbytteudbetaling over de seneste fire år.

Fortsætter udbyttet med at stige år efter år, så kan DSV på
sigt blive en interessant udbytteaktie, som du bør overveje at føje til din
portefølje. 

DSV ér en udbyttebetalende aktie, men det er langt fra den mest populære udbytteaktie. DSV har tradition for at udbetale udbytte, men udbyttet er ofte i den lave ende sammenlignet med andre aktier. Er du derfor på udkig efter en aktie, hvor du kan forvente et højt udbytte hvert år, så er DSV aktien ikke den mest oplagte. 

Hvis du er på udkig efter andre gode udbytteaktier, vil vi gerne henvise til vores top10-liste over de bedste udbytteaktier i Danmark. (de-10-bedste-udbytteaktier-i-danmark-top10)

Denne liste tager udgangspunkt i, hvilke virksomheder der procentvis betalte mest i udbytte senest.  



Hvorfor skal jeg købe aktier i DSV?

DSV-aktier er nogle af de absolut mest populære danske aktier. Og med god grund, for DSV har igennem mange år haft en massiv vækst og er som tidligere nævnt blandt de førende indenfor transport og logistik i hele verden.


Transport og logistik vil altid være vigtig for verdenssamfundet, og derfor vil der altid være plads til DSV – spørgsmålet er bare hvor stor en plads.

Desuden er det værd at notere sig, at DSV år efter år har leveret massive overskud, hvilket naturligvis er noget som mange investorer ser som positivt.

 

Hvis vi kigger lidt dybere i selskabet og aktien er der mere interessant at komme efter.


Den oprindelige kerneaktivitet, DSV Road med vejtransport, er blevet den mindste af de tre divisioner, fordi DSV Air & Sea har overhalet grundet tilkøb og høj vækst, mens den tredje division, DSV Solutions, der er logistik-divisionen, er blevet udvidet gevaldigt ved de seneste store opkøb (blandt andet af Agility Global Integrated Logistics (GIL), som vi kommer nærmere ind på om lidt).


Logistik kræver topmoderne styring, men det giver bedre mulighed for god performance til glæde for kunderne og selskabet selv.

I april købte DSV den kuwaitiske logistikkoncern Agility Global Integrated Logistics for 25 mia. kroner, og med dette køb blev DSV verdens tredjestørste transport- og logistikvirksomhed med en samlet proformaomsætning på cirka 142 mia. kroner og en samlet arbejdsstyrke på mere end 70.000 medarbejdere.


Købet styrker særligt DSV Air & Sea-divisionen og vil cementere divisionens position blandt de største globale spillere med en samlet årlig transportvolumen på næsten 2,8 mio. containere og over 1,6 mio. ton luftfragt.


Endelig vil købet styrke DSV’s Solutions-division og tilføre yderligere 1,4 mio. kvadratmeter lagerplads, primært i Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet.


DSV står altså særdeles stærkt, når corona-markedet normaliseres, og vi vender tilbage til en mere normal hverdag, når det gælder fragt.


Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis jeg overvejer at købe aktier i DSV?

Teknisk set ser DSV-aktien ikke særlig spændende ud.


Hvis vi eksempelvis fokuserer på perioden fra 1. januar 2020 til i dag, kan vi se tre tydelige fald, hvor vi endnu befinder os i det tredje:




    Det er svært at vurdere, hvor bunden ligger, men hvis man ikke ejer aktien endnu, skal man nok overveje at vente med at købe ind – i hvert fald indtil man kan se et tydeligt rebound, hvor aktiekursen atter vil begynde at stige.
    Det er vigtigt at have sig for øje, at aktien er steget meget på relativt kort tid, hvorfor disse tilbagefald – også kaldet pull-backs – er naturlige.
    På længere sigt er det relevant at være opmærksom på den konkurrencesituation, som DSV finder sig selv i her i Europa.
    Der er nemlig hårde markedsvilkår på fragt, og DSV bides hele tiden i haserne af konkurrence på pris, udbud og andre vilkår.
    Der er mange andre udbydere, og for DSV handler det om hele tiden at holde sig foran konkurrenterne, hvilket selvsagt er en svær udfordring.
    Transport er en følsom branche, hvor man let kan miste kunder på grund af dårlig behandling – om det så skyldes problemer hos en underleverandør er underordnet.

    Her kan du købe aktier i DSV

    DSV er noteret på Københavns Fondsbørs og er en del af C25-aktieindekset. (link: c25)

    Aktien har siden den 23. november 2021 også været børsnoteret på den tyske Xetra-børs under tickerkoden DS81.


    Det anbefales dog ofte at købe aktier på den børs, hvor aktien er hovednoteret, og hvor handelsvolumen er størst, og for DSV-aktien vil det derfor være på den danske børs.


    DSV’s ISIN-kode (link til ordbog: isin) er DK0060079531.

    Med ovenstående på plads kan vi nu kigge nærmere på, hvor du kan købe (og sælge) aktier i DSV.


    De to oplagte muligheder er enten via din bank, som dog kræver et gebyr for at fortage handlen for dig, eller du kan vælge selv at handle aktien igennem investeringsplatforme som Saxo Bank, Nordnet, eToro eller en helt fjerde.


    Sådan køber du aktier i DSV

    1. Opret en investeringskonto via din bank eller en investeringsplatform.
    2. Lav en indbetaling (så du har midler at investere for).
    3. Søg efter DSV (både navn og tickerkode).
    4. Klik på Køb, Handl eller lignende.
    5. Angiv ønsket handelsbeløb eller ønskede antal aktier.
    6. Afslut din ordre (om lidt er DSV officielt en del af din portefølje).


    Nyheder om DSV

    Vælger du at investere i DSV, så kan du med fordel følge med i, hvordan det går virksomheden fremadrettet.


    DSV’s finanskalender for 2022 ser således ud: 

    Den 9. februar 2022: Præsentation af årsrapport for 2021

    Den 17. marts 2022: Generalforsamling

    Den 27. april 2022: Delårsrapport for første kvartal 2022

    Den 26. juli 2022: Delårsrapport for andet kvartal 2022

    Den 25. oktober 2022: Delårsrapport for tredje kvartal 2022


    På DSV’s corporate-hjemmeside opdaterer selskabet desuden løbende med nyheder og pressemeddelelser ( https://investor.dsv.com).

    Derudover kan du med fordel følge med i selskabets udvikling via medier som Børsen.dk, Finans.dk og Euroinvestor.


    Et godt tip er desuden at oprette Google Alerts, hvor du kan bede om at blive underrettet via mail, når der bliver udgivet nyheder, der direkte eller indirekte handler om DSV. 


    Du kan selvfølgelig også altid vælge at følge med her på TradeDesk – her er vi altid opdatererede på retningen i DSV og flere end 500 andre aktier.